זמן אספקה עד 7 ימי עסקים | משלוח עד הבית מינימום הזמנה – 249 ₪ | משלוח חינם בהזמנה מעל 999 ₪

צמחים לגינה מוצלת

יש לכם גינה מוצלת? מחפשים להתאים צמחים לגינה ללא שמש? ריכזנו עבורכם את כל הצמחים שתוכלו לשתול בגינה שלכם.

 

בעלי גינות רבים מעריכים שקשה לטפח גינות מוצלות, ושסיכויי ההצלחה בהן קטנים, אך זוהי גישה מוטעית. אומנם זה נכון שמרבית הצמחים בארץ אוהבים את השמש הישראלית החזקה ומשגשגים בה, אך יש צמחים רבים שאינם אוהבים שמש ישירה ויכולים לשגשג רק בתנאים של צל מלא.

שיחים, צמחים, עצים ומטפסים לגינה מוצלת

סוגים שונים של צמחים שמתאימים לגינה מוצלת ואינם צריכים שמש ישירה כדי לצמוח ולשגשג.

צמחיה לגינה ללא שמש

בעלי גינות רבים מעריכים שקשה לטפח גינות מוצלות, ושסיכויי ההצלחה בהן קטנים, אך זוהי גישה מוטעית. אומנם זה נכון שמרבית הצמחים בארץ אוהבים את השמש הישראלית החזקה ומשגשגים בה, אך יש צמחים רבים שאינם אוהבים שמש ישירה ויכולים לשגשג רק בתנאים של צל מלא. אם נתאים את הצמחים לתנאים בגינה שלנו, נטפל בהם במסירות וניתן להם המון אהבה, הם ייקלטו היטב, יצמחו וישגשגו גם בצל מלא. יש לכם גינה מוצלת, ואתם חולמים על גן עדן מוריק ופורח? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת.

מהי גינת מוצלת?

גינה מוצלת היא גינה שאינה חשופה לאור השמש כלל. גם אם היא מקבלת אור טבעי, היא מוצלת לאורך כל שעות היום.

 

יש שתי סיבות עיקריות לתנאי צל מלאים בגינה, והן הכיוון שאליו הגינה פונה ותנאי השטח. דוגמה יפה לכך היא גינה מקורה שפונה לכיוון צפון, אינה חשופה לשמש כלל ומוצלת וקרירה כל היום ובכל עונה. יש גינות שפונות דווקא לכיוונים של שמש ישירה, אך הן מוקפות בעצים גבוהים וצפופים או בבניינים שמטילים עליהן צל ואינם מאפשרים לקרני השמש לחדור פנימה.

 

אין זה משנה מדוע הגינה מוצלת, מה שחשוב הוא שיש להתאים לה צמחים לגינה מוצלת כיוון שרק הם יוכלו להיקלט בה היטב, לפרוח וללבלב.

צמחים לגינה מוצלת

להשביח את התנאים לצמחי הצל

ארצנו עשירה בצמחייה שאוהבת שמש ישירה ומלאה אך יש בה גם שפע של צמחים לגינה ללא שמש. צמחים אלה יכולים לצמוח גם בגינה עם צל מלא וגם בתוך הבית.

 

חשוב לזכור שגם צמחים שאוהבים צל מלא ומשגשגים בגינות מוצלות, צריכים אור טבעי כדי להטמיע אותו – ליצור פוטוסינתזה – ולצמוח. ולכן יש לוודא שגם בתנאים של צל מלא הגינה מקבלת אור טבעי ומספקת לצמחים את התנאים המיטביים שהם זקוקים להם.

 

אחד היתרונות של הגינות המוצלות הוא שהצמחים בהן מאבדים מעט מאוד מים מהעלים. גם האדמה שומרת על מים ועל לחות בשל האקלים הקריר והחשיפה המעטה לשמש. ולכן אין צורך להשקות את הגינות המוצלות לעיתים קרובות, ובארצנו החמה מדובר בחיסכון עצום במים.

 

כדי להשביח את התנאים לצמחי הצל בגינה המוצלת צריך לוודא שנכנס אליה מספיק אור טבעי, שהאדמה לחה דייה ושתדירות ההשקיה נמוכה.

צמחים לגינה ללא שמש

אילו צמחים מתאימים לגינות מוצלות?

יש סוגים רבים של צמחים שמתאימים לגינות מוצלות, ובהם צמחים רב־שנתיים, שיחים ומטפסים.

 

אם אתם חולמים על גן ירק בגינה הביתית, אתם בהחלט יכולים לשתול בה שיחי ירקות ועצי פרי שאינם זקוקים לשמש ישירה ומשגשגים בתנאים של צל מלא. צמחים רב־שנתיים כמו איריס, בגוניה, סיגלית אוסטרלית, פוקסיה, דבוקית ודיכונדרה אוהבים צל מלא ואינם זקוקים להשקיה מרובה. שיחים כמו ליריופה, טיבוצ'ינה ודיאנלה אינם צריכים שמש ישירה כדי לצמוח היטב ואף להתפשט בגינה ולהעשיר אותה.

 

מטפסים כמו קיסוס או פיקוס צומחים במרץ לגובה על הגדרות, על מתקני הגינה וגם על הקירות החיצוניים של הבית. העלווה שלהם יפהפייה והפריחה שלהם נהדרת. הם מכניסים חיים לגינה המוצלת ומאירים אותה.

שיחים לגינה מוצלת

איך לטפל בגינה המוצלת?

הצמחייה בגינות המוצלות בדרך כלל מסתפקת בהשקיה מעטה כיוון שהיא לא מאבדת מים. ולכן התנאי החשוב ביותר לטיפול מוצלח בגינה מוצלת, הוא השקיה מעטה. עם זאת, תמיד צריך לבדוק את האדמה ולוודא שהיא לחה. אדמה יבשה היא אינדיקציה להשקיה מעטה מדי שעלולה לפגוע בצמחים ובהתפתחות שלהם.

 

אם הגינה המוצלת שלכם קטנה, ואתם נהנים לטפל בה, אתם יכולים להשקות את הצמחים בעצמכם עם משפך גדול או צינור השקיה. אם הגינה שלכם גדולה, ואין לכם זמן לטפל בה, כדאי שתשקלו להתקין בה מערכת השקיה חכמה שתזרים מים לצמחים בזמנים מוגדרים וככל שנדרש. לפני שאתם שותלים צמחים חדשים בעציצים או על הקרקע, חשוב מאוד לתחח את האדמה, להרטיב אותה ולתת לה לנוח מעט.

 

אחת לכמה חודשים כדאי לדשן אותה בחומרי דישון איכותיים שיטייבו וישביחו אותה. אתם יכולים לקנות חומרי דישון מתאימים במשתלה או להכין דשן בריא בקומפוסטר הביתי. כמו בכל גינה גם בגינה מוצלת יש אזורים מוארים יותר ואזורים מוארים פחות. אנו ממליצים להתאים את צמחי הצל לאזורים השונים בגינה.

 

יש צמחי צל שזקוקים לאור טבעי ויש צמחי צל שאוהבים דווקא אפלוליות נעימה. כל צמח זקוק לתנאים מיטיבים. אם אינכם יודעים מהו המקום האידיאלי לכל צמח, דברו איתנו. נשמח לעמוד לרשותכם, לייעץ לכם ולהדריך אתכם.

צמחים לגינה פרטית מוצלת

לטפח גינות מוצלות ולהצליח

חולמים על גינה ביתית מלבלבת? על פריחה צבעונית בניחוחות נהדרים? על עלווה בגוונים יפים של ירוק טבעי מבריק? גם אם הגינה שלכם מוצלת, אתם בהחלט יכולים להגשים חלום ולטפח גינה למופת. אתם מוזמנים להכיר את צמחי הצל המדהימים במשתלת גלילות. אם אינכם יכולים להגיע, כנסו לאתר המקוון וקבלו ייעוץ, סיוע והכוונה מהצוות שלנו. מוכנים להתחיל לעבוד בגינה? גם אנחנו! אז בואו, אנחנו מחכים.

שאלות ותשובות נפוצות על צמחים לגינה חצי צל

גינה מוצלת היא גינה שאינה חשופה לאור שמש לכל אורך שעות היום.

צמחים המתאימים לגינות מוצלות אינם דורשים רמת תחזוקה גבוהה. אתם תדרשו בעיקר להשקות את הצמחים כאשר האדמה יבשה ואחת למספר חודשים לדשן אותה.

יש מגוון רחב של צמחים רב-שנתיים, עצי פרי, שיחים ומטפסים המתאימים לגינות בתנאי צל מלא. דיאנלה מגוונת, דיכונדרה כסופה, קיסוס מגוון, דקל טבעון, טיבוצ'ינה וליריופה כדנית הם רק חלק קטן מהם.

שתפו את העמוד עם חברים:

תפריט נגישות