זמן אספקה עד 7 ימי עסקים | משלוח עד הבית מינימום הזמנה – 299 ₪ |משלוח חינם בהזמנה מעל 999 ₪

צמחים למרפסת דרומית

המרפסת הדרומית שלכם מוארת וחמימה, ואתם מוכנים למלא אותה בצמחים יפים ואיכותיים?

במשתלה שלנו תמצאו מגוון רחב של עצי פרי ועצי נוי יפהפיים שאוהבים את השמש הדרומית הישירה, צמחי מרפא שרגילים לחום הישראלי, מבחר סוקולנטים שימלאו את המרפסת שלכם ביופי טבעי ועוד צמחים רבים ויפים המתאימים בצורה מושלמת למרפסות דרומיות.

עצים למרפסת דרומית

עצים שמתאימים למרפסת דרומית משגשגים כאשר הם חשופים לכמות גדולה של שמש, לפניכם עצי פרי ונוי המתאימים בצורה מושלמת למרפסות דרומיות.

תבלינים למרפסת דרומית

מרבית התבלינים יתאימו לגידול במרפסת דרומית, רכזנו עבורכם את התבלינים המתאימים ביותר למרפסות דרומיות.

מטפסים ושיחים למרפסת דרומית

שיחים ומטפסים למרפסות דרומיות אוהבים שמש ישירה/חלקית ומשגשגים בה. רכזנו עבורכם את הצמחים המתאימים ביותר שישדרגו את המרפסת שלכם.

צמחים למרפסת שמש דרומית

השמש הישראלית הקופחת היא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו בארץ. היא מלווה אותנו לאורך כל השנה ולא נפרדת מאתנו גם בחודשי החורף הקרים. למרבה המזל אנחנו אוהבים אותה ורגילים אליה ויודעים להתאים את החיים שלנו אליה. ולא רק אנחנו מתאימים את עצמנו לשמש. גם הצמחייה הארץ ישראלית מסוגלת להתמודד אתה ועם כל הגחמות שלה, ועושה זאת היטב. ולכן אם אתם רוצים להתאים צמחים למרפסת הביתית שלכם, במרבית המקרים לא תתקשו לעשות זאת.

 

רוב המרפסות בישראל חשופות לשמש במידה כזו או אחרת, וגם אם הצמחים במרפסת שלכם אוהבים שמש ישירה, מעדיפים שמש חלקית או זקוקים לאזורי צמיחה מוצלים, הם יוכלו להסתגל לכל התנאים השוררים בה.

 

עם זאת, מומלץ להתאים את הצמחייה לתנאי המרפסת ובעיקר למידת החשיפה שלה לשמש. ולכן לפני שאתם קונים צמחים במשתלה, כדאי שתדעו לאיזה כיוון המרפסת שלכם פונה ותקנו צמחים שיוכלו לשרוד ולשגשג בכיווני אוויר שונים.

 

אם המרפסת הביתית שלכם פונה לכיוון דרום, סביר להניח שהיא חשופה לשמש לאורך כל שעות היום וכדאי לשתול בה רק צמחים שמשגשגים בשמש ישירה.

 

יש לכם מרפסת דרומית? כך תמלאו אותה בצמחייה מתאימה.

קריאת כיוון – כך תגדירו את המרפסת שלכם

לפני שנחפש צמחים למרפסת דרומית, נגדיר מהי מרפסת דרומית. ובכן, מרפסת דרומית היא מרפסת שפונה לדרום.

 

אם אינכם בטוחים לאיזה כיוון המרפסת שלכם פונה, השתמשו במצפן. המצפן תמיד יצביע על הצפון ויעזור לכם להגדיר את הכיוון של המרפסת.

 

אומנם כיוון המרפסת משפיע על החשיפה שלה לשמש, אך יש עוד משתנים שצריך להביא בחשבון. כיוון שבחודשי הקיץ השמש גבוהה בשמיים ועוברת ממזרח למערב במסלול צפוני, ואילו בחורף היא נמוכה ועוברת ממזרח למערב במסלול דרומי, במרבית המרפסות הדרומיות החשיפה לשמש תהיה חזקה יותר בחורף מאשר בקיץ. עם זאת, בחודשי הקיץ השמש יוקדת בעוצמה ומורגשת היטב גם מדרום ולאורך כל שעות היום.

 

אם המרפסת הביתית אינה מקורה, היא תספוג שמש ישירה במשך 8 שעות ויותר. אם היא מקורה היא תהיה מוצלת במרבית שעות היום בקיץ, אך תקבל שמש במידה רבה בחורף.

 

בסיכומו של דבר ובניגוד למה שרבים חושבים, מרפסת דרומית יכולה להיות שמשית מאוד גם בקיץ וגם בחורף, אך אפשר לשלוט בחשיפה לשמש ובעוצמת החום ששורר בה באמצעות קירוי ומתקני הצללה.

צמחים למרפסת דרומית

איך לבחור צמחים למרפסת דרומית?

אחרי שהגדרנו את כיוון המרפסת והבאנו בחשבון את מתקני ההצללה שלה, נעקוב אחר שעות החשיפה לשמש ונבדוק איך מתקני ההצללה משפיעים עליה.

 

אם המרפסת שלנו דרומית, היא ממילא חשופה לשמש גם בקיץ וגם בחורף. עם זאת, כדאי לדעת שיש מרפסות דרומיות שאינן חשופות לשמש כלל בגלל קירוי או הצללה.

 

יש מרפסות דרומיות שיש בהן גם אזורים חמים וגם אזורים מוצלים וקרירים. ולכן כדי לבחור צמחים למרפסת שמש דרומית רצוי לעקוב אחר החשיפה לשמש במרפסת, להבדיל בין האזורים שמקבלים שמש מלאה ובין האזורים שמקבלים שמש חלקית ולהקצות לכל אזור צמחים מתאימים.

צמחים למרפסת שמש דרומית

כל מה שצמחים אוהבים

מרבית הצומח בארץ ישראל אוהב שמש וזקוק לשמש. עם זאת, יש צמחים שאוהבים שמש ישירה ומלאה, יש צמחים שאוהבים שמש חלקית, ויש צמחים נחבאים אל הכלים שלא אוהבים שמש כלל.

 

אם המרפסת הדרומית שלכם חשופה לשמש ישירה 8 שעות ביום, כדאי שתתאימו לה צמחים שמשגשגים בשמש ישירה. מובן שצמחים שאינם אוהבים שמש, לא ישרדו בתנאים כאלה, ורצוי לוותר עליהם מראש.

 

לעומת זאת אם המרפסת הדרומית שלכם חשופה לשמש חלקית במשך שלוש או ארבע שעות ביום, כדאי שתתאימו לה צמחים שזקוקים לשמש חלקית בלבד.

 

אם המרפסת הדרומית שלכם אינה חשופה לשמש ישירה בקיץ אך חשופה לשמש חלקית בחורף, כדאי שתתאימו את צמחיית המרפסת לעונות השנה – בחורף תשתלו צמחים שזקוקים לשמש חלקית, ובקיץ תשתלו צמחים שאוהבים צל.

עצים למרפסת דרומית

אילו צמחים מתאימים לשמש דרומית ישירה?

בואו נדבר רגע על מרפסת דרומית שחשופה לשמש ישירה מרבית שעות היום.

 

אם תשאלו כל גנן במשתלה על צמחים שמתאימים למרפסת דרומית, הוא מייד יפנה אתכם למחלקת הסוקולנטים.

 

לסוקולנטים (קקטוסים למיניהם) יש עלים בשרניים שאוגרים מים, ולכן הם אינם זקוקים להשקיה מרובה. הם אוהבים מאוד את השמש הישראלית הקופחת ומושלמים למרפסות דרומיות שחשופות במלואן לשמש.

 

משפחת הסוקולנטים עשירה במינים, ולכל מין יש יופי משלו, צבע משלו ואופי משלו. בתנאי גידול טובים הסוקולנטים משגשגים, ובמרפסות דרומיות אפשר פשוט לפזר אותם בעציצים על הרצפה, על המדפים, על השולחן או על המעקה והם יצמחו לגובה או לרוחב ויעשירו את המרפסת.

 

צמחים נוספים שמתאימים למרפסת דרומית שמשית, הם מטפסים למיניהם כמו פיטנגו, גפן, סמבוק שחור או הדס מצוי וכן צמחים רב־שנתיים כמו גרניום, חרצית הגננים, ליפופית הבטטה ועוד.

 

אם אתם חולמים על עצים למרפסת דרומית, כדאי שתדעו שגם עצי פרי כמו תפוח, זית, הדרים, תאנים ורימון וגם עצי נוי כמו אדר, פיקוס ומורינגה אוהבים מאוד שמש ישירה ויהיו מושלמים למרפסת הדרומית שלכם.

 

אם תשתלו אותם בעציצים בינוניים תוכלו לשלוט בצמיחה שלהם וליהנות מיופיים גם במרפסת בקומה הגבוהה של הבניין וגם במרפסת קרקע.

 

בכל הנוגע לצמחי מרפא כמו שיבה, לימונית, לואיזה, נענע, מליסה ורוזמרין, הם חלק מהצמחייה האופיינית לארץ ואוהבים מאוד שמש. אך חשוב לזכור שהם אוהבים מים באותה מידה וזקוקים להשקיה מרובה.

צמחיה במרפסת דרומית

איך לטפל בצמחים במרפסת הדרומית?

צמחים שאוהבים את השמש הישראלית הקופחת ומתאימים למרפסות דרומיות, לא זקוקים לטיפול אינטנסיבי:

 

חשוב לוודא שהאדמה שלהם לחה, להשקות אותם מדי יומיים־שלושה או לפי ההנחיות שקיבלתם במשתלה, לסלק את העלים היבשים שנשרו ולנכש את עשבי הבר שגדלים סביבם.

 

הניחו מתחת לכל עציץ צלוחית לאגירת מים כדי שהמים לא יחלחלו לרצפת המרפסת וילכלכו אותה.

 

אחת לתקופה דשנו את האדמה בחומרי דישון איכותיים או בדשן טבעי מהקומפוסטר הביתי.

 

אם הצמחים שלכם עונתיים, כדאי שתחליפו אותם בתום עונת הפריחה. אם הצמחים שלכם רב־שנתיים, טפלו בהם במסירות, תנו להם הרבה אהבה ותיהנו מעלווה רעננה ומפריחה מרהיבה במרפסת הדרומית שלכם.

מבחר רחב של צמחים למרפסות מערביות

שאלות ותשובות נפוצות על צמחים למרפסת דרומית

מרפסת דרומית כפי שמרמז השם היא מרפסת שפונה לכיוון דרום.

 

קיימת חשיבות רבה לכיוון המרפסת כאשר בוחרים צמחיה מכיוון שצמחים מסוימים משגשגים בשמש ואחרים בצל. חשוב מאוד להתאים את הצמחים הנכונים לסוג המרפסת על מנת שהם יוכלו לגדול, לפרוח ולצמוח בצורה אופטימלית.

 

אם אינכם בטוחים לאיזה כיוון המרפסת שלכם פונה, ניתן להשתמש במצפן. המצפן תמיד יצביע על הצפון ויעזור לכם לזהות האם המרפסת שלכם דרומית, מזרחית, צפונית או מערבית כך שתוכלו להתאים את הצמחים המתאימים לסוג המרפסת שלכם.

מכיוון שמרפסת דרומית חשופה בדרך כלל לשמש, הצמחים המתאימים ביותר למפרסות דרומיות הם צמחים שאוהבים שמש ישירה/חלקית. לדוגמא: עצי הדר, עץ אבוקדו, עץ מנגו, נענע, זעתר, רוזמרין, בזיליקום, מורן החורש, טברנה מונטנה ועוד.

ניתן לשתול צמחים רב שנתיים (צמחים שגדלים יותר משנתיים) במהלך כל השנה.

 

תבלינים, עצי נוי ושיחים מומלץ לשתול בחודשי האביב והקיץ.

שתפו את העמוד עם חברים:

תפריט נגישות